sunnuntai 3. toukokuuta 2015

Vinkkejä kasvulaatikon kasveiksi

Erilaiset salaatit ja kaalit, sekä punajuuret sopivat oikein hyvin kasvulaatikoihin kasvamaan. Salaattia voi itseasiassa kasvattaa vaikkapa parvekelaatikossa, viimekesänä minä laitoinkin osan salaateista laatikkoon ja laatikko oli näppärästi terassilla aina käden ulottuvissa. Näistä siemenistä suurin osa on suoraan maahan/ruukkuun kylvettäviä, mutta palmunlehtikaalin ja keräsalaatin olen laittanut esikasvatukseen sisälle.

Vappupäivänä laitoin pihan perälle kasvilaatikkoon kuvassa vasemmalla yläkulmassa olevia punajuuria kasvamaan. Punajuuria suositellaan laittamaan kasvamaan useaan eri aikaan, että satoa tulisi vähän "ripotellen" eikä kaikki kerralla.

Keräsalaatti, rapealehtinen salaatti, sekä alimman rivin keskimmäinen "palmunlehtikaali" tuovat kasvilaatikkoihin kaunista näköä ja hyvää, terveellistä syötävää.
Minä ajattelin tänä vuonna olla rohkea ja kokeilla kaikenlaisia erilaisia salaatteja, tuomaan vaihtelua ruokailuihin ja näköä laatikkokasvimaalle.

Onko teillä jotain ehdottomia suosikkeja kasvilaatikoissa kasvatettaviin juttuihin? -Itse olen ajatellut niin, että kaiken pitäisi olla järkevää ja suht helposti kasvatettavaa syötävää, mikä maistuu koko perheelle.
 Sokeriherne ja silpoydinherne ovat myös ehdottomia suosikkeja, varsinkin lapset rakastavat niitä. Minulla on aina ollut erillinen kasvulaatikko herneille. Herne on muuten kiertoviljelyä ajatellen tosi hyvä typen-antaja-kasvi. Ja hernehän ei vaadi kuin sen noin. 15 senttiä multaa alleen kasvaakseen. Sitä voi periaatteessa kasvatella vaikkapa pesuvadissa.
Eräässä puutarhalehdessä näin, kun hernettä oli laitettu kukkalaatikoihin ja kauniisti esille. Oli aika hyvä idea, herneen kukathan ovat aika kauniita ja köynnösmäinen kasvutapa myös aika romanttinen. Mielestäni oikein varteenotettava tapa kasvatella niitä.

Kuvissa olevat siemenet olen saanut blogiyhteistyönä Scheteligiltä. Lisätietoja siemenistä ja jälleenmyyjistä löytyy www.puutarhasielamaan.fi sivustolta.


Herneen kukka-kuva on löydetty googlen kuvahaulla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jokainen kommentti ilahduttaa minua, kiitos!