lauantai 18. heinäkuuta 2015

Kesän hörsylät



 Kukkien kukinnot kestävät tänä vuonna selvästi pidempään, johtunee viileistä keleistä. Kurjenpolvet tosin ovat helppoja ja uskollisia kukkijoita muutenkin. Tässä verikurjenpolvi (lila) ja nepalinkurjenpolvi (vaaleanpunainen) sekä keijunkukka.
 Pionitkin jaksavat yllättävän pitkään kukkia. Ja pohjoispuolella taloa vasta nuput pullottavat tässä vaiheessa. Minulla on eri aikaan kukkivia lajikkeita valittuina, ja näin olen saanut pioniloistosta nauttia suht pitkään.
 Flammentaz -köynnösruusu kasvaa meillä kivikossa maata vasten. Se on istutettu vasta viime kesänä ja se on aivan täynnä ihania nuppusia. Tämä lienee yksi parhaiten talvia kestävistä ja kiitollisimmista köynnösruusuista täällä kylmässä pohjolassa. Väri on hyvin perinteinen syvän punainen.
Kameliajasmikkeessa on ennätysmäärä kukkia. En tosin muista vuotta (kolmas vuosi tällä kasvilla meillä!) jolloin se ei olisi kukkinut tosi runsaasti. 
Sitten vielä keijunkukan ja punaisen ruusun yhdistelmä, josta minun silmäni tykkää erityisesti tällä hetkellä. Punaiset lehdet ja punainen kukka sointuvat mielestäni kauniisti samaan kukkaryhmään.

Minulla on edelleen sellaiset viralliset kukkapenkit tekemättä täällä kodin pihassa ja niistä kovasti haaveilen. Meillä on ensikesänä tulossa juhlat tänne pihalle ja olisi kiva saada asioita valmiiksi niitäkin ajatellen, joten ehkäpä syksyllä yritän "pykästä" jonkunmoiset kukkapenkit vielä tänne meille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jokainen kommentti ilahduttaa minua, kiitos!