perjantai 3. kesäkuuta 2016

Alppikärhö heinäseipäissä

Meidän pihaa koristaa mieheni valmistama heinäseiväs-portti. Se on aika kaunis ja ihanan maalaisromanttinen. Lisäksi kärhöt tuntuvat rakastavan sitä myös.

Tämä hyvin talvea sietävä alppikärhö kukkii näin alkukesästä runsain kukin ja on todella kaunis ja runsaskasvuinen kasvi.

Alppikärhö tuntuu kasvavan hetkessä suureksi ja joka vuosi aina vaan runsaammaksi. Minulla tämä on vasta pari vuotta vanha.


Ihanan rimpsuilevan hörsyilevät keijumaiset kukat. 

3 kommenttia:

  1. Miten istutusvaiheessa lannoitat kärhöä, entä sen jälkeen? Millaisella paikalla tämä on (tuulinen, suolainen, aurinkoinen jne)? Upean näköinen! Kärhöä on mun yksi lemppareista.

    VastaaPoista
  2. En tiedä meneekö "oikeaoppisesti", mutta siis olen kaivanut todella syvän kuopan kärhöille, pohjalle voi laittaa palanutta hevosen lantaa tai vaikkapa kanankakkarakeita, siihen kannattaa pikkuisen laittaa väliin multaa, etteivät juuret ole suoraan lantaan kosketuksessa. En ole sen koommin, vielä siis lannoitellut kärhöjä. Jos ei syyslannoitetta siis lasketa. =) Meinaan tänäkin vuonna elokuussa ripsautella syyslannoitteet lähes kaikille kasveille, kärhöillekin. Tämä kyseinen kärhö sijaitsee melko tuulisella paikalla ja aurinkoa saa lähinnä aamusta iltapäivän alkutunneille. Eli ei ihan kauhean aurinkoinenkaan ole. On sellaisen ison kiven vierellä. Alppikärhö on aika helppo, talvehtiikin oikein hyvin. Jalokärhöt mulla ottivat viimetalvena vähän osumaa, vaan nyt yllättäen näyttää, että kaikki kuitenkin selvisivät talven yli. Tosin osassa on vasta sain 15 senttiset alut maasta noussut.

    VastaaPoista
  3. Saisiko lisäkuvia heinäseiväsportista? Olen itse aikeissa tehdä 😊

    VastaaPoista

Jokainen kommentti ilahduttaa minua, kiitos!